شنبه , آذر ۲۴ ۱۳۹۷
خانه / اسرار نماز / رازهایی که در وضو گرفتن واقع شده است

رازهایی که در وضو گرفتن واقع شده است

حضرت آیت الله جوادی آملی: رسول خدا صلی الله علیه و اله بعد از نماز صبح بین الطلوعین، در مسجد می‏نشستند و به سوالات مردم  پاسخ می‏دادند. روزی دو نفر نوبت گرفتند تا در محضر حضرت سوالاتی مطرح کنند پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند: بگویم شما برای چه آمده‏اید یا شما خود می‏گویید؟

عرض کردند یا رسول الله شما بفرمایید؟ فرمودند:

«یکی برای یاد گرفتن مسائل حج آمده است و دیگری برای سوال در مسائل وضو گرفتن آن گاه جواب سوال‏ها را چنین بیان فرمودند:

اما معنای وضو گرفتن:
شستن صورت در وضو یعنی خدایا هر گناهی که با این صورت انجام دادم آن را شستشو می‏کنم که با صورت پاک به جانب تو عبادت کنم و با پیشانی پاک سر بر خاک بگذارم. شستن دستها در وضو یعنی، خدایا! از گناه دست شستم و گناهانی را که با دستم مرتکب شده‏ام تطهیر می‏کنم. مسح در وضو یعنی، خدایا! از هر خیال باطل و هوس خام که در سر پرورانده‏ام سرم را تطهیر می‏کنم. و آن خیال‏های باطل را از سر به دور می‏اندازم.

مسح پا یعنی، خدایا! من از جای بد رفتن، پا می‏کشم و این پا را از هر گناهی که با آن انجام داده‏ام تطهیر می‏کنم. اگر کسی بخواهد نام مبارک حقتعالی را بر زبان آورد باید دهان را تطهیر کند. مگر می‏شود با دهان نشسته انسان نام خدا را ببرد. باید با آب در دهان مضمضه کند و آن را بشوید». این گوشه‏ای از اسرار وضو گرفتن است اگر ما می‏بینیم از نماز لذت نمی‏بریم و از عبادت لذت نمی‏بریم برای آن است که به این اسرار آشنا نیستیم. آنها که از عبادت لذت می‏برند چیزی را با این عبادت تبدیل و تعویض نمی‏کنند.
این که می‏بینیم ما نماز می‏خوانیم چیزی از نورانیت احساس نمی‏کنیم برای آن است که نماز را با آداب و اسرار آن نخوانده‏ایم. خاصیت نماز در معرفت باطن آن است. [۱] .

اسرار وضو چیست :

امام رضا علیه‏السلام در جواب مسائل محمد بن سنان نوشت:
وضو که به خاطر آن شستن وجه و ذراعین و مسح سر و قدمین می‏باشد بر بنده واجب است. قیام بنده است در ساحت و حضور پروردگار خود و رو آوردن بنده است به درگاه او با جوارح ظاهری خود و ملاقات نمودن بنده است با آن جوارح ظاهر با کرام الکاتبین. پس می‏شوید صورت را از جهت خضوع. و می‏شوید دستها را به جهت گردانیدن آنها و به جهت خوف و شوق و انقطاع از دنیا به سوی خداوند خود، مسح می‏کند سر و قدمهای خود را از جهت این که ظاهر و آشکارند. و رو آوردن به آن دو در همه احوال برای این است که آن فروتنی و انقطاع به سوی خدا که در وجه و ذراعین است در آن دو نمی‏باشد. [۲] .

 پی نوشت ها :

[۱] اسرار عبادات، آیت الله جوادی آملی، ص ۲۰ و ۲۱.

[۲] جامع احادیث شیعه، ج ۲، ص ۲۸۳.


 فرآوری و تنظیم مطلب : سایت رهبران شیعه

یک نظر

  1. من برای اولین بار به سایتتون میام
    مطالب گذاشته شده عالی
    طراحی سایتتون خوبه
    من مدت هاست که به دنبال این چنین سایتی می گشتم
    لطفا به روز باشید
    این سایت را به دوستان معرفی می کنم
    لطفا تبلیغاتی در سایت ها بگذارید تا امسال من سریع تر با سایتتان اشنا شوند
    خدا قوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code