جمعه , مهر ۲۶ ۱۳۹۸
خانه / شبهات / یک شبهه در خصوص حجاب
دانلود مداحی ( سینه زنی شور ) مربوط به مدافعان حرم بصورت مستقیم از سرور سایت رهبران شیعه

یک شبهه در خصوص حجاب

یک ایراد دیگر که بر حجاب گرفته ‏اند این است که، ایجاد حریم میان زن و مرد بر اشتیاق‏ها و التهاب‏ها می‏افزاید و طبق اصل “الانسانُ حریصٌ علی ما مُنِع مِنه”، حرص و ولع نسبت به اعمال جنسی را در زن و مرد بیشتر می‏کند. به علاوه، سرکوب کردن غرایز موجب انواع اختلال‌های روانی و بیماری‏های روحی می‏گردد.در روانشناسی جدید و مخصوصا در مکتب روانکاوی فروید روی محرومیت‏ها و ناکامی‏ها بسیار تکیه شده است. فروید می‏گوید،ناکامی‏ها معلول قیود اجتماعی است و پیشنهاد می‏کند که تا ممکن است باید غریزه را آزاد گذاشت تا ناکامی و عوارض ناشی از آن پیش نیاید.برتراند راسل در جواب این سئوال که: آیا شما عقیده دارید انتشار موضوع‏های منافی عفت علاقه مردم را به آنها زیاد نمی‏کند؟ جواب می‏دهد: “علاقه مردم نسبت بدان‌ها نقصان می‏یابد. فرض کنید چاپ و انتشار کارت پستالهای منافی عفت مجاز و آزاد گردد، اگر چنین چیزی بشود این اوراق برای مدت یکسال یا دوسال مورد استقبال واقع شده سپس مردم از آن خسته می‏شوند و دیگر کسی حتی به آنها نگاه هم نخواهد کرد.”‏

پاسخ:

اسلام نیز با ناکامی و ناکامی جنسی مخالف است و به داشتن، عوارض وخیم و ناگواری اعتقاد دارند و مبارزه با اقتضای غرایز در حدودی که مورد نیاز طبیعت است غلط است، بنابراین راه ارضای جنسی را از راه منطق و شرع باز کرده و ارزش و جایگاه خاصی بدان بخشیده است، ولی تأمین غریزه جنسی را از راه غیرمشروع به صلاح فرد و جامعه نمی‌داند و برای ارتکاب آن حدّ قائل شده است.اینکه راسل می‏گوید:” اگر پخش عکس‌های منافی عفت مجاز بشود پس از مدتی مردم خسته خواهند شد و نگاه نخواهند کرد، درباره یک عکس بخصوص و یک نوع بی‏عفتی صادق است. ولی در مورد مطلق بی‏عفتی‏ها صادق نیست یعنی از یک نوع خاص بی‏عفتی خستگی پیدا می‏شود. ولی نه بدین معنی که آتش و عطش روحی زبانه می‏کشد و نوعی دیگر را تقاضا می‏کند و این تقاضا هرگز تمام شدنی نیست”.راسل در کتاب زناشویی و اخلاق اعتراف می‏کند که عطش روحی در مسائل جنسی غیر از حرارت جسمی است، آنچه با ارضاء تسکین می‏یابد حرارت جسمی است نه عطش روحی.حاجت‏های طبیعی بر دو قسم است: یک نوع حاجت‏های محدود و سطحی است؛ مثل خوردن و خوابیدن. در این نوع از حاجت‌ها همین‌که ظرفیت غریزه اشباع و حاجت جسمانی مرتفع گردد، رغبت انسان هم از بین می‏رود و حتی ممکن است به تنفر و انزجار مبدل گردد. ولی یک نوع دیگر از نیازهای طبیعی، عمیق و دریا صفت و هیجان‏پذیر است مانند پول پرستی وجاه‌طلبی.غریزه جنسی دارای دو جنبه است، از نظر حرارت جسمی از نوع اول است ولی از نظر تمایل روحی دو جنس به یکدیگر چنین نیست.به‌طور مثال،هر جامعه‏ای از لحاظ خوراک مقدار معینی تقاضا دارد، و تا میزان معینی اشباع می‏شود. اما درباره ارضای حسّ مال پرستی و پول پرستی حدی را نمی‏شناسد و در این ارتباط اشباعی وجود ندارد.جاه طلبی بشر هم از همین قبیل است، ظرفیت بشر از نظر جاه طلبی پایان ناپذیر است، هر فردی هر مقام اجتماعی و هر پست عالی را که به‌دست آورد باز هم طالب مقام بالاتر است.غریزه جنسی دو جنبه دارد. جنبه جسمانی و جنبه روحی، از جنبه جسمی محدود است ولی از نظر تنوع طلبی و عطش روحی که در این ناحیه ممکن است به وجود آید شکل دیگری دارد. این نوع از عطش که هوس نامیده می‏شود ارضاء شدنی نیست.

به‌طور کلی در طبیعت انسانی از نظر خواسته‏های روحی، محدودیت در کار نیست، انسان روحاً طالب بی‏نهایت آفریده شده است. وقتی هم که خواسته‏های روحی در مسیر مادیات قرار گرفت به هیچ حدی متوقف نمی‏شود.اشتباه کرده‏اند کسانی که طغیان نفس اماره و احساسات شهوانی را تنها معلول محرومیت‏ها و عقده‏های ناشی از محرومیت‌ها دانسته‏اند. همان‌طور که محرومیت‌ها سبب طغیان و شعله‏ور شدن شهوات می‏گردد، پیروی و اطاعت و تسلیم مطلق نیز سبب طغیان و شعله‏ور شدن آتش شهوات می‏گردد.امثال فروید از یک طرف غافل مانده‏اند.اشتباه فروید و امثال او در این است که پنداشته‏اند تنها راه آرام کردن غرایز، ارضاء و اشباع بی‏حد و حصر آنها است. اینها فقط متوجه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها و عواقب سوء آنها شده‏اند و مدعی هستند که قید و ممنوعیت، غریزه را عاصی و منحرف و سرکش و ناآرام می‏سازد، طرحشان این است که برای ایجاد آرامش این غریزه، باید به آن آزادی مطلق داد. آن هم بدین معنی که به زن اجازه هر جلوه‏گری و به مرد اجازه هر تماسی داده شود.اینها چون یک طرف قضیه را خوانده‏اند توجه نکرده‏اند که همان‌طور که محدودیت و ممنوعیت، غریزه را سرکوب و تولید عقده می‏کند، رها کردن و تسلیم محض در برابر تحریکات و تهیجات نیز آنها را دیوانه می‏سازد.

فرآوری و تنظیم مطلب :  سایت رهبران شیعه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code